top of page

דף למאפיין - תאורה



כתיבה: יצחק רסיס-טל ויונדב גרוסמן (פברואר 2021) www.donagsys.com

המאמר מיועד למאפיינים פונקציונליים וטכניים של מבנים


הקדמה

כבר מימי בראשית, פעולה הבריאה הראשונה היתה – "יהי אור". ואכן, נראה שהאור הינו אחד המרכיבים החשובים בסדר היום שלנו. תאורה מאפשרת לבני האדם לקיים את שגרת חייהם. מימי קדם ועד המצאת הנורה בסוף המאה ה-19, השתמש האדם בעיקר באור טבעי. בשנים שחלפו מאז המציא תומס אדיסון את הנורה החשמלית הראשונה, חלו התפתחויות רבות בתחום.

תכנון תאורה מיטבי מבחין בין סוגי החללים הנדרשים להארה. סביבות עבודה בעלות מאפיינים מסוימים יתוכננו באופן שונה מסביבות המיועדות למגורים. תאורה המתוכננת היטב משפרת את פריון העבודה, את התקשורת בין האנשים, מצמצמת עלויות ומשפרת את רמת הבטיחות.

כמאפיינים, מוטל עלינו להבין את ייעוד התאורה במבנה ולאתר את נקודות הכשל בהן יכול מתכנן התאורה לתכנן פתרונות תאורה שאינם מתאימים ולהתריע על כך במסמכי האפיון. במקרים רבים תתוכנן התאורה ע"י מתכנן החשמל ותפקיד המאפיין יהיה ללוותו בתכנון על מנת שיתאים לצרכי המשתמשים. כמו בנושאי אפיון רבים נוספים, לא נדרש מהמאפיין להיות מתכנן התאורה, אלא להכיר את המושגים העיקריים בתחום על מנת להגדיר את הנקודות המרכזיות לצוות התכנון. במסמך זה הבאנו את הנושאים העיקריים שעל המאפיין לדעת בנושא התאורה באפיונים. ישנם מושגים ותחומי ידע רבים, אולם במסמך זה ריכזנו את העיקריים על פי ניסיוננו, על מנת לאפשר למאפיין לשוחח בשפה המשותפת באמצעות המושגים המקובלים בתחום.



מושגים מרכזיים בתחום התאורה:

עוצמת ההארה – עוצמת ההארה הינה שטף אור ליחידת שטח. עוצמת ההארה תושפע מכמות האור המופצת בסמוך ליחידת השטח. עוצמת ההארה נמדדת ביחידות לוקס (lux) ותסומן באות (E).

שטף האור – כמות האור הנפלטת ממקור אור במשך שנייה אחת. כמות זו נמדדת ביחידות לומן lumen / lm).

טמפרטורת צבע צבע האור הנפלט מגוף התאורה נמדד ביחידות קלווין (K). ישנם מספר צבעים של גופי תאורה. טמפרטורת צבע גבוהה מתאימה לגוונים של הצבעים הקרים בעוד טמפרטורת צבע נמוכה מתאימה לגוונים חמים. בתאורה נפוצה המושגים המקובלים הינם: "אור לבן טבעי" – 4000k, "אור חם" – נע בין 2700k לבין 3000k, "אור לבן קר" – בסביבות ה6000k.

נצילות אורית – היחס שבין שטף האור של מקור האור לבין ההספק החשמלי שלו (לומן חלקי וואט).

עוצמת התאורה

המושג העיקרי אם כן, הרלוונטי לעבודת המאפיין הינו עוצמת האור הנדרשת. כאמור, עוצמה זו נמדדת בלוקסים (lx) ומסומנת באות (E). עם התפתחות גופי התאורה והמחקר המדעי, חלו שינויים רבים בעוצמות התאורה.

הטבלה הבאה מציגה את ההתפתחות שחלה בעוצמת ההארה בחללים שונים (ניסנבאום, 2006):

במקומות רבים בהם נבקר, הממוקמים במבנים ישנים, ייתכן שנתקל בגופי תאורה בעוצמה שאינה מספיקה לנעשה בהם. יש לשים לב אם נדרש לציין הערה בעניין במסמכי האפיון. כיום מוגדרות עוצמות התאורה במספר תקנים מקובלים.

עוצמות התאורה המקובלות כיום על פי סוגי חדרים:

א. בבתי ספר ( לפי תקן ישראלי 889 )

ב. במשרדים ( לפי תקן ישראלי 933 )

ג. עוצמות התאורה המקובלות בהתאם לפעילות המתבצעת בהם (ניסנבאום, 2006):

דגשי אפיון בתכנון תאורה:

· כיוון התאורה: יש חשיבות להארה של משטחים אנכיים ולא רק של משטחים אופקיים כפי שאנו רגילים. כלומר, לא רק הארה מלמעלה למטה אלא גם הארה אופקית של מקומות הדורשים זאת. לדוגמה, הארה על פני מרצה בכיתה, דורשת הארה אופקית.

· נוחות תחזוקה: יש לתכנן גופי תאורה במקום נוח לתחזוקה. כמו כן, נדרש להגדיר באפיון כי החלפת נורות וניקוי משטחי תאורה יתאימו לאופי הגוף שמתחזק את המבנה. לדוגמה, גופי תאורה הדורשים טיפוס גבוה, אינם מתאימים לגופים בהם לא יימצא מי שיוכל לבצע עבודה בגובה.

· אזורים הדורשים התייחסות מיוחדת: יש להדגיש את חשיבות התאורה באזורי סיכון אותם נזהה באפיון, על מנת להכווין את מתכנן התאורה לנקודות כאלה. לדוגמה: אזור הפעלת מכונות, מקומת בהם מתרחשת פעילות בלילה, מקום בו עתידים לעבור הולכי רגל בשעות חשיכה וכדומה.

· בטיחות: יש להתאים את גופי התאורה לסביבה בה יותקנו במידה ויש סכנה של התלקחות או בעירה, כמו למשל בתקרה העשויה מעץ או מחופה בעץ (קיים תקן העוסק בכך - ת"י 20)

· חסכון באנרגיה: מומלץ לציין באפיון את חשיבות בחירת גופי תאורה עם נצילות גבוהה (אחוז הניצול של האנרגיה המושקעת בגוף התאורה (וואט) לטובת שטף האור המופק ממנו (lm)

הרחבה על פי נושאים ייחודיים באפיון:

דגשים בתכנון תאורה במשרד:

· מומלץ לא להציב עמדות מחשב מול חלון ללא הצללה מכיוון שההבדל בין תאורת אור יום לתאורת המסך גדולה עשוי ליצור נזק לעיניים לאחר זמן ממושך

· בעמדת עבודה נדרשת תאורה חזקה יותר לשולחן עבור קריאת מסמכים מאשר עבור צג המחשב שמאיר מעצמו. בשל כך גופי תאורה במשרד המפיקים תאורה אופקית יהיו חזקים יותר מההארה האנכית

· בעת תכנון חדר ישיבות חשיבות גם לתאורה ייצוגית שתאיר את חלל החדר בעת ביצוע דיון, לעומת תאורה חלשה יותר שתתאים להקרנה של מדיה על גבי מסך.

· בתכנון ספרייה יש לשים לב לכך שישנם אזורים הדורשים תכנון תאורה שונה: אזור המדפים ואזור שולחנות הלימוד. המדפים יהיו מוארים בתאורה אנכית המפזרת את האור באלכסון על מנת להמנע מסינוור מהספרים עצמם. לעומתם, שולחנות הלימוד יהיו מוארים כפי שמאירים שולחנות משרדיים רגילים.

· הארת מסדרון – יש להגדיר שתאורת המסדרון לא תפחת מחמישית התאורה בחדרים המובילים אליו וממנו (אם לדוגמא במשרד הסמוך עוצמת התאורה הינה 500 לוקס, תאורת המסדרון תהיה 100 לוקס לפחות)

דגשים בתכנון תאורה במפעלים:

· יש לתת הדעת לסוג המפעל על מנת להתאים את התאורה למפעל. במפעלים העוסקים בטקסטיל או דפוס העברת הצבע הנכונה חשובה מאד ויש להתאים את התאורה לכך, בעוד במפעל לייצור רכיבים עניין הצבע פחות אקוטי. יחד עם זאת, ישנם מפעלים בהם לחיסכון באנרגיה יש חשיבות רבה מאד בעוד למפעלים אחרים עניין שמירה מפני תנאי סביבה קשים חשובה יותר. בשל כך יש להתאים את סוג התאורה והפרמטרים השונים שלה בהתאם לדרישות המפעל

· בכל מפעל ישנם אזורי פעילות בעלי אופי שונה. ישנו הבדל בין אזורי ייצור לאזורי משרדים, מסדרונות ומעברים וכדומה. יש להתאים את התאורה לאזורים השונים ולמאפייניהם הייחודיים.

· גורמים היכולים להשפיע על בחירת התאורה במפעלים:

· קורוזיה לחות או אבק – במפעלים בהם ישנם תנאים סביבתיים המושפעים מאלו, יש להתאים את גופי התאורה לסביבת העבודה

· אווירה נפיצה – מפעל או אזור בו מאוכסנים חומרים מסוכנים או כאלה שהם בעלי סכנת התלקחות או פיצוץ, יש להתאים את סוגי גופי התאורה לחומרים המטופלים במפעל.

· העברת צבע נכונה – במפעלים בהם יש חשיבות לגוון צבע מדויק כמו בתי דפוס או אזורי צביעה יש לתכנן גופי תאורה בגוון המתאים

· איטום למים וכיסוי גוף התאורה – במפעלי מזון, תרופות ותעשיות דומות בהן ישנה רגישות לנתזים, יש לתכנן גופי תאורה מכוסים, על מנת למנוע הפצת נתזים במקרה של פיצוץ. כמו כן, גופי התאורה נדרשים להיות אטומים למים.

דגשים בתכנון תאורה במחסנים:

· בעת תכנון תאורה במחסן יש לשים לב לכל הדגשים שצוינו לעיל, בהתאם לתכולה המאוחסנת ולהתאים את גופי התאורה כך שיהיו מוגני התפוצצות, מוגני מים, אטומים לחדירת אבק וכדומה.

· במחסני תרופות ומזון יש חשיבות לטמפרטורת הצבע שתאפשר לראייה מיטבית של צבעים וגוונים.

· יש להתייחס להבדלי התאורה בין המחסן למסדרון המוליך אליו ולתכנן הפרש תאורה קטן ככל האפשר

· במחסן הכולל מידוף – דרושה תאורה אנכית אחידה לכל גובה אחסון. מומלץ לתכנן תאורה אלכסונית כמו שיש בספריות על מנת למנוע ניגודיות נמוכה שתטעה את העין

· יש להתאים את גובה גופי התאורה לגובה המידוף. במידה ויש עגורנים או מנופים יש לוודא שגופי התאורה לא מפריעים להם בעבודתם ולהיפך.

· במחסנים בהם מאוחסנים פריטים קטנים או פרטי שילוט רבים, יש להקפיד על עוצמת תאורה גבוהה יחסית על מנת להקל על התמצאותץ

· יש להתייחס באופן ספציפי לאזורים תפעוליים שונים במחסן. אזור עם עמדות משרדיות יואר בצורה שונה מאזור בו מאוחסנים פריטים גדולים לדוגמה.

תאורת חירום

· תאורת חירום נדרשת בעת נפילת חשמל. תאורת החירום צריכה לעבוד במבנה ממוצע לפחות כשעה ללא מתח חשמל. התאורה תוצב בכל מעבר או מסדרון הארוך מ15 מטר או משרת שישה אנשים ויותר.

· יחס עוצמת הארה בין תאורת החירום לתאורה הרגילה : לפחות 40:1


קריטריונים לתכנון נכון של תאורה – מה חשוב לדעת?

מהם הפרמטרים אליהם נדרש להתייחס על מנת לתכנן תאורה נכונה?

· אחידות ההארה – פיזור אור המתאים לחלל בכל החלל, ללא אזורים חשוכים או מוארים יותר מאזורים אחרים באופן קיצוני

· כיוון ההארה (זוויות ההארה) – הארה נטולת צלליות המקשות על ראייה

· סינוור ובהיקות – גופי תאורה ותגמרים הגורמים לסנוור ובהיקות מקשים על הראיה וההתמצאות בחלל המואר

· חסכון באנרגיה – במידה ואין שוקל המונע זאת, מומלץ לתכנן גופי תאורה חסכוניים באנרגיה

· איכות הרכיבים – יש לבחור גופי תאורה איכותיים הן בהיבטי בטיחות והן בהיבטי תחזוקה (לרבות נגישות אל גוף התאורה הדורש החלפה)

מהם הפרמטרים מהם נשתדל להמנע?

· עוצמת תאורה לא מתאימה – תאורה שאינה מספיקה או תאורה שהינה חזקה מדי לביצוע הפעולה הנדרשת לביצוע בחלל העבודה המואר

· תאורה מסנוורת – סינוור נגרם בשל חוסר אחידות של עוצמת התאורה בשדה הראייה. סינוור יכול להגרם כתוצאה מהחזרת אור ממשטחים מבריקים (כמו ספר למשל), או כתוצאה מתאורה חזקה ממוקדת המונעת ראייה של הסביבה הקרובה למקור התאורה (כמו למשל פנסי רכב המגיע ממול). גוף תאורה מסנוור עלול לעייף את העיניים ואף להוות מכשול בטיחותי.

· פיזור לקוי של התאורה – הארה לא אחידה מקשה על מערכת הראייה ובאזורים חשוכים יותר יהיה קשה יותר להבחין בפרטים שונים.

· חוסר איזון בעוצמות הארה – עלול לגרום לקושי רגעי בראיה והתמצאות

· תאורה הגורמת לזיהום אורי – נגרם כתוצאה מתאורת חוץ לא מותאמת, גורם לבזבוז משאבים ופגיעה במערכת האקולוגית. לדומה: גוף תאורה כיפתי המותקן במקום ציבורי, מקשה על בעלי חיים בלילה. דוגמה נוספת: תאורת רחוב או כביש , המאירה בעוצמה חדר או מבנה באופן לא מתוכנן


סיכום: הנחיות לעבודת המאפיין בתחום התאורה

בעת סיור אפיון, ניתוח הנתונים וכתיבת מסמכי האפיון יש להתייחס למרכיבים הבאים:

1. פעילויות ייחודיות: יש לבחון מהי הפעילות המתרחשת בחלל המאופיין. אם ישנם מרכיבים שאינם סטנדרטיים, יש לציין זאת (לדוגמה: משרד בו מתבצעת פעילות משרדית, לעומת משרד בו מתבצעת פעילות הרכבה. אם לא נציין שבמשרד מתבצעת פעולת הרכבה, מתכנני התאורה לא ידעו כי יש למקם במשרד זה תאורה ייחודית המתאימה לביצוע הרכבות)

2. מרכיבים ייחודיים או משתנים: יש לבחון אם בחלל המאופיין ישנם רכיבים לא קבועים ולציין אם ישנם כאלה (לדוגמה, מחסן ובו פריטים גדולים בסמוך לפריטים קטנים הדורשים עוצמת תאורה המאפשרת להתמצא ביניהם)

3. חללים בין אזורים שאופיינו: לעיתים קרובות האפיון לא מגדיר מה מתבצע בחללים שבין החדרים או המבנים שאופיינו. במקרה בו יש צורך ייחודי, יש להדגיש זאת (לדוגמה: רחבה מחוץ למבנה המשמשת גם כרחבת טקסים והתכנסויות)

924 צפיות0 תגובות
bottom of page